perjantai 6. toukokuuta 2016

Lappilaisuus ja ymmärrys


Tuuli lähetti mulle kuvan, jossa luki: "You know too much psychology when you can't get mad because you understand everyone's reasons for doing everything." Samaistuttiin siihen molemmat aika paljon, sillä sosiaalipsykologian pääsykokeisiin lukiessa jotenkin sosiaalisten suhteiden ylä- ja alamäet tulee kerrattua ja ymmärrettyä erilaisesta näkökulmasta. Opiskelujen takia jotenkin ehkä hylkäsin myös omasta lappilaisesta identiteetistä kirjottamisen, sillä sosiaalipsykologian mukaan mulla on selkeä asenne eli enemmän tai vähemmän pysyvä myönteinen tai kielteinen mielikuva jostakin - lappilaisuus varmaan ihan vaan "pelkän tuttuuden" takia. 

Siitä minun piti kirjottaa näiden kuvien yhteydessä. Lappilaisuudesta. Siitä, miten rakastan tätä paikkaa ja oon ylpeä siitä, että oon kotoisin Rovaniemeltä. Lappilaisten asenteesta, erilaisista näkemyksistä ja kaikesta, minkä ite miellän kotiin. Ja siitä ristiriitaisesta tunteesta, kun haluan hetkeksi kauas tästä kaikesta ja opiskelemaan Helsingistä. Samaan aikaan Kehä III eli kantatie 50:nen sisäpuolelle muuttaminen on puhututtanut muuallakin. (Ehkä kuitenkin kirjoitan siitä joskus.)

Just nyt en kuitenkaan halua kirjottaa siitä, että mie oon täällä, ja jossain muualla on myös elämää. Sellaista elämää, mitä joku toinen ehkä tavoittelee kovempaa. Joku, joka ei ehkä osaa tai osaisi elää täällä. Eikä kenellekään oikein voi suuttua, koska kuitenkin ymmärtää aina vaan enemmän ja enemmän kaikkien syitä tekoihin. Mutta onneksi mulla on kuitenkin ihana Lappi.
Itkuhan tässä tulee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti